Licentiatuppsatsen Vad betyder OK+? En studie om lärares dokumentationsarbete i ämnet idrott och hälsa, handlar om hur lärare dokumenterar elevers kunskaper i ämnet idrott och hälsa. Syftet med studien var att undersöka hur lärare arbetar med dokumentation, hur detta arbete upplevs utifrån olika förutsättningar samt om det finns skillnader i lärares erfarenheter av dokumentationsarbetet och vad dessa skillnader i så fall består i.
I dagens skola ställs allt högre krav på dokumentation av elevernas kunskaper som underlag för en rättssäker bedömning och betygsättning. Många lärare upplever att det är ett problem i ämnet idrott och hälsa där det inte finns någon direkt tradition av skriftliga underlag för bedömning. De ökade kraven på dokumentation och att bedriva en traditionellt utformad undervisning i ämnet uppfattas av många lärare som en omöjlig ekvation.
Studiens perspektiv är läroplansteoretiskt. Begrepp som transformering och realisering av undervisningsinnehåll, ramfaktorer för undervisningen samt former av pedagogik, har använts för att analysera problematiken kring dokumentation i idrott och hälsa.
Studiens resultat visar att en stor andel av lärarna upplever dokumentation av elevers kunskaper som svårt. Det som framstår som lätt att dokumentera blir också lärarnas underlag för bedömning snarare än det som styrdokumenten stipulerar. En grupp lärare upplever dock inte alls samma problem med dokumentation, trots att de står inför samma utmaningar i form av undervisningstid, schema och elevgrupper som andra lärare. Vad som utmärker dessa lärare, de systematiska planerarna, är att deras undervisningspraktik, innefattande planering, undervisning och bedömning, i stora delar skiljer sig från övriga lärares vilket skapar andra möjligheter för dokumentation.
Uppsatsen finns att köpa i bokformat för 100 kr (inkl moms).
Skicka ett mail till rickard@idrottsdidaktikern.se med faktureringsunderlag så skickar vi boken med posten.
Uppsatsen kan också laddas ner gratis som pdf från DiVA.
Vad ska elever lära sig i idrott och hälsa? Hur lägger man upp undervisning som stödjer alla elever i deras lärande? Hur kan lärare göra likvärdiga bedömningar av elevers kunskaper? Detta är några av de frågor som behandlas i denna bok. Boken sammanfattar den forskning som genomförts inom Forskarskolan i idrott och hälsas didaktik (FIHD). FIHD startade år 2011 som ett led i den statliga satsningen Lärarlyftet, där särskilda medel avsattes för genomförandet av forskarskolor för lärare och förskollärare. Deltagarna i FIHD är alla verksamma lärare i idrott och hälsa. I denna bok presenterar de översiktligt resultat och slutsatser från sina olika forskningsprojekt. Kapitlen behandlar aktuella teman som lärande, hälsa, etnicitet och genus samt betyg och bedömning i idrott och hälsa.
Boken finns fritt tillgänglig på webben.
Forskarskolan i idrott och hälsas didaktik: praktiknära idrottsdidaktik
Träffar vi alltid rätt? Elevers lärande i idrott och hälsa / Andreas Jacobsson
Elevers förståelse av hälsa i idrott och hälsa / Annika Ahlberg
Är grönsaker alltid hälsosamt? / Magnus Brolin
Hitta lätt – så blir det rätt! / Kerstin Nilsson
Dansspel som läromedel / Béatrice Gibbs
Dokumentation i idrott och hälsa – en omöjlig ekvation? / Rickard Håkanson
Passar jag in? Nyanlända ungas möte med idrott och hälsa / Åke Huitfeldt
Att göra tudelning – idrott och hälsa i åk 1 ur ett genusperspektiv / Inga Oliynyk
Bedömning för lärande (BFL) i ämnet idrott och hälsa / Björn Tolgfors
Vad är ”kroppslig förmåga”? Om behovet av ett yrkesspråk i idrott och hälsa / Jenny Kroon
Betygsättning – ett (o)möjligt uppdrag? / Izabela Seger